فرآيند چاپ ديجيتال چيست؟
فرآيند چاپ ديجيتال شامل چاپ بر روي رسانه هاي مختلف مانند كاغذ، پارچه، اكريليك، پلاستيك و غيره به طور مستقيم از يك تصوير ديجيتال است. اين كار چاپ حرفه اي و كارهاي كوچك از انتشارات روميزي و ساير منابع ديجيتالي انجام مي شود كه از طريق چاپگرهاي جوهر افشان با فرمت بزرگ يا حجم بالا چاپ مي شوند.
چاپ ديجيتال مطمئناً در هر صفحه گران تر از روش هاي معمولي است. با اين حال، هزينه ساخت صفحات چاپ حذف مي شود و هزينه كلي را كاهش مي دهد. چاپ ديجيتال را نيز مي توان در صورت تقاضا و در مدت زمان كوتاهي انجام داد. تصاوير را مي توان به راحتي براي هر برداشت نيز تغيير داد. با صرفه جويي عظيم در كار و بهبود سريع قابليت ها، چاپ ديجيتال به آرامي شروع به مطابقت با توانايي چاپ افست كرده است. در حال حاضر امكان چاپ هزاران برگه با قيمت پايين با چاپ ديجيتال وجود دارد. جزئياتي در مورد چاپ ديجيتال در مقابل چاپ افست دريافت كنيد.
پرطرفدارترين چاپگرهايي كه از فرآيندهاي چاپ ديجيتال استفاده ميكنند، پرينترهاي جوهرافشان و ليزري هستند كه رنگدانهها يا تونرها را روي لايههاي متعددي مانند كاغذ، شيشه، بوم، فلز، پارچه، مرمر و پلاستيك ميريزند. معمولا جوهر يا تونر فقط يك لايه باريك بر روي سطح بدون نفوذ به بستر تشكيل مي دهد – كه در روش هاي سنتي اتفاق مي افتد. براي تونر از سيال فيوزر با فرآيند حرارتي و براي جوهر از فرآيند پخت UV استفاده مي شود تا محكم به زيرلايه بچسبد. برخي از تكنيك هاي تكميل چاپ را بررسي كنيد.
اكنون كه فرآيند چاپ ديجيتال را فهميديم، اجازه دهيد مراحل چاپ آن را ببينيم. اكنون بديهي است كه اولين قدم آماده كردن طرح شما است. برخي از مشتريان ممكن است كار طراحي را به شركت چاپ برون سپاري كنند و برخي ممكن است بخواهند خودشان آن را ايجاد كنند. اگر مي خواهيد طرح را خودتان بسازيد، در اينجا چيزي است كه بايد انجام دهيد.
ايده ايجاد كنيد
شما بايد در مورد آنچه مي خواهيد با طراحي خود به دست آوريد كاملاً واضح باشيد. چه كسي را هدف قرار مي دهيد؟ هدف چيست – طوفان فكري تا زماني كه در وهله اول از “چرا” كاملا مطمئن شويد.
از محتواي مناسب استفاده كنيد
وقتي ايده اصلي را مشخص كرديد – كار هنري را شروع كنيد. محتواي شما مي تواند شامل لوگو، عكس و متن باشد. اگر ميخواهيد پيام برندسازي به ذهن مشتريان منتقل شود، حتماً از رنگها، تصاوير و متنهايي استفاده كنيد كه نشاندهنده برند و شركت شما هستند. برخي از محتواي اوليه را به راحتي در دسترس نگه داريد تا در آينده بتوانيد در زمان خود صرفه جويي كنيد.
آن را حرفه اي نگه داريد
شما تصوير شركت خود را مطرح مي كنيد – پس آن را حرفه اي نگه داريد، در غير اين صورت مي تواند به شهرت شما آسيب برساند. اگر توانايي خريد يك طراح تمام وقت داخلي را نداريد، طراحي را به يك حرفه اي بسپاريد. حتي اگر مجبور به پرداخت مبلغ گزافي باشيد، طرح براي هميشه از آن شماست و مي توانيد هر زمان كه بخواهيد از طرح مجدد استفاده كنيد. طرحهاي حرفهاي ميتوانند به شما كمك كنند تا شهرت خود را بسازيد و اعتماد را به دست آوريد – چه يك تبليغ باشد، چه لوگوي شما يا حتي هدايا.
تصحيح كنيد
هر زمان كه براي هر هدفي محتوا ايجاد مي كنيد، اين يك الزام مطلق است. محتواي خود را مرور كنيد و مطمئن شويد كه اشتباهات گرامري، آدرس، تاريخ، اشتباهات املايي و غيره وجود ندارد. تنها زماني محصول را نهايي كنيد كه از كامل بودن آن كاملا مطمئن باشيد.
كار خود را براي چاپ آماده كنيد
شما بايد طرح خود را در قالب آماده چاپ صحيح ذخيره كنيد. بايد با فرمت CMYK و 300dpi (نقطه در اينچ) ذخيره شود. اين امر حفظ كيفيت را تضمين مي كند و آن را براي فرآيند چاپ ديجيتال آماده نگه مي دارد. اگر آن را در 300 dpi ذخيره نكنيد، پيكسل ها به دليل وضوح تصوير پايين از هم مي پاشند و ممكن است تصوير نهايي تحت تاثير قرار گيرد. طرح نهايي شما در حالت ايدهآل بايد علاوه بر حاشيه، يك ناحيه خونريزي نيز داشته باشد.
سپس طرح خود را به شركت چاپ مي بريد و مرحله 3 جايي است كه در مرحله بعدي خواهيد بود.
اگر نميخواهيد طراحي را خودتان انجام دهيد، اما ترجيح ميدهيد كه شركت چاپ به شما كمك كند، از مرحله 1 شروع كنيد و ادامه دهيد. پس بياييد اكنون مراحل را بررسي كنيم:
مرحله 1
برخي از شركت هاي چاپ ديجيتال هنرمندان خود را دارند كه بر اساس نيازها و دستورالعمل هاي شما طرح هاي سفارشي ايجاد مي كنند. آنها ممكن است يك بحث يا جلسه مفصل داشته باشند تا نيازهاي شما را به طور كامل درك كنند. پس از آماده شدن طرح، مدل ماكت براي مشتري (شما) ايميل مي شود. هر تغييري كه شما توصيه ميكنيد، گنجانده ميشود و نسخه نهايي دوباره براي مشتري ارسال ميشود. هنگامي كه شما اجازه دهيد، تنها در آن صورت به مرحله بعدي خواهيم رفت.
گام 2
هنگامي كه طرح نهايي تاييد شد، اثر هنري در فرمت مناسب با وضوح صحيح همانطور كه قبلا ذكر شد ذخيره مي شود تا چاپگر به راحتي بتواند محصول را بدون خطا تشخيص دهد و چاپ كند.
مرحله 3
ابتدا هدهاي چاپ با مايع مخصوص تميز مي شوند تا خشك نشوند و آسيب نبينند. اين مرحله بعد از هر 100 چاپ تكرار مي شود.
گاهي اوقات هدها حتي قبل از تكميل 100 چاپ بسته به ميزان رنگ در چاپ، بايد تميز شوند.
مرحله 4
در اين مرحله يك سري بررسي ها انجام مي شود. با هر چاپ، مقداري جوهر ضايعاتي توسط چاپگر توليد مي شود و در يك درام جمع آوري مي شود. اين درام نياز به نظارت دارد و به طور مرتب تخليه مي شود تا اطمينان حاصل شود كه جوهري نريزد. دستگاه چاپ داراي يك ظرف پاك كننده است. هر زمان كه سطح پاك كننده كم شود، دوباره پر مي شود. اين پاك كننده براي فرآيند چاپ بسيار مهم است و از اين رو بايد مراقب باشيد كه چاپگر هرگز اين پاك كننده تمام نشود. هر بار كه چاپگر متوقف مي شود و دوباره راه اندازي مي شود، از مقدار مشخصي پاك كننده استفاده مي كند – و پاك كننده ناكافي مي تواند به هد آسيب برساند. دماي جوهر نيز بايد بررسي شود. چاپگر بايد در دماي بين 20 تا 25 درجه سانتيگراد كار كند. دماي خارج از اين محدوده مي تواند به هدهاي چاپگر آسيب برساند.
مرحله 5
پس از انجام موفقيت آميز بررسي ها، مرحله براي چاپ آثار هنري مشتري بر روي محصول مورد نظر او تنظيم شده است.
مرحله 6
پالت هاي با اندازه هاي مختلف براي نگهداري محصول وجود دارد. بسته به چيزي كه روي آن چاپ مي شود، پالت با اندازه مناسب به دستگاه متصل مي شود و محصول روي آن قرار مي گيرد و آماده چاپ است.
مرحله 7
ماده يا محصولي كه قرار است چاپ شود كاملاً صاف و بدون هيچ گونه چين و چروك روي تخته قرار مي گيرد. در صورت وجود چين و چروك، چاپ مخدوش مي شود.
مرحله 8
چاپگر ديجيتال، چاپ واقعي را با حركت دادن هدهاي چاپ از يك طرف به سمت ديگر، روي مواد و اسپري كردن طرح روي آن آغاز مي كند.
مرحله 9
پس از اتمام چاپ، مواد يا محصول با دقت زيادي از پالت خارج مي شود. سپس از طريق يك خشك كن بزرگ در دماي مناسب منتقل مي شود تا اطمينان حاصل شود كه چاپ روي مورد پخته مي شود يا به طور ايمن مي چسبد.
مرحله 10
آخرين مرحله بررسي كيفيت است. پس از رضايت از كيفيت، محصولات بسته بندي شده و آماده ارسال مي شوند.
چاپ ديجيتال در ايران بسيار محبوب است و در بخش نساجي به سرعت در حال رشد است زيرا چاپ ديجيتال وضوح بيشتري را ارائه مي دهد. در واقع، كارشناسان صنعت تقاضاي بالاتري را براي پارچه هاي چاپ ديجيتال پيش بيني مي كنند. چاپ ديجيتال علاوه بر شفافيت و كاهش هزينه كلي، تنوع بيشتر و زمان تحويل سريعتر را به شما ارائه ميدهد. انواع مختلفي از تجهيزات چاپ ديجيتال نيز وجود دارد.
چاپ حامد ارائه دهنده خدمات آنلاين:
چاپ ليوان . چاپ روي تيشرت . چاپ سنگ . چاپ پازل . چاپ كوسن . چاپ ساعت . چاپ كريستال . چاپ تابلو فرش . چاپ بشقاب
طراحي و چاپ انواع بنر، كارت ويزيت، تراكت، كاتالوگ، بروشور و… و تايپ و ترجمه تخصصي متون
ساخت انواع مهر ژلاتيني، چندرنگ، برنجي، دسته اتومات ؛
و… را با بالاترين كيفيت و مناسب ترين قيمت براي شما عزيزان فراهم آورده است. ميتوانيد سفارشات آنلاين خود را براي ما ارسال نموده تا درب منزل تحويل بگيريد.
برچسب: